 ESCUELA DE DOCTORADO |
Actividades formativas de doctorado |
| |
|
| M6097 | Doctorate School of Humanities: Technological and digital approaches to the study of ancient written artefacts | EUGLOH |
|
Inscripción en: https://gestion-doctorado.uah.es/doccursos
(abierta desde 14-12-2025 a las 10:00 h. hasta 26-12-2025)
Plazas ofertadas: 12
Duración: 30 horas Tipo: Transversal Módulo VI - Trayectoria profesional del doctorando Modalidad: Presencial
Lugar de impartición: Pendiente de confirmar - Presencial Universidad de Alcalá
|
 |
| Fechas de impartición
| | Del 2 al 6 de marzo de 2026 |
|
Destinatarios
| | Estudiantes de la Escuela de Doctorado en la Universidad de Alcalá de los programas de Historia, Lenguas Modernas y Estudios lingüísticos. |
|
Descripción general
| PhD students must register in these 2 platforms:
- Datres
- EUGLOH website (https://www.eugloh.eu/courses-trainings/activities/doctorate-school-of-humanities-technological-and-digital-approaches-to-the-study-of-ancient-written-artefacts/) Before December 26
Showcase of digital strategies applied to ancient studies: databases, image management using AI, OCR, digital restoration, NLP.
We will focus on three fields:
- - Digital aspects of Ancient Egyptian hieroglyphic texts: OCR, text mining, semantics.
- - Museum artefacts’ study and practice: conservation, analysis, data.
- - Material aspects of texts from ancient cultures: analyses of media (stone, parchment, etc.) and techniques (carving, inking)
Researchers from Hamburg Universität- Centre for the Study of Manuscript Cultures will also teach some sessions. |
|
Contenidos
| 
|
|
Metodología
| This course employs a mixed-methods approach, combining theoretical analysis, digital technology approaches, and case-based learning. Key methodologies include:
- -Lectures and Readings: Foundation in digital and material philology, data management, computer vision, natural language processing and applied artificial intelligence.
- -Digital Modeling and Analysis: Use of digital tools to manage, analyse and visualise written documents of ancient times. -Students engage with algorithms and evidences to understand the mechanics and implementation of digital tools to ancient documents.
- -Case Studies: Real-world examples with ancient documents of different nature, including ancient Egyptian wooden coffins inscribed with monumental and cursive hieroglyphs and Latin inscriptions on different hard media (stone, ceramics, metal) to illustrate how digital techniques apply to actual documents. Cases encourage students to critically assess the strengths and limitations of different techniques and methods in practice.
- -Simulations and Group Exercises: Hands-on activities on digital images of real documents and databases of texts from antiquity to help students experience the material and digital philology approaches’ dynamics, fostering practical understanding of theoretical concepts.
- -Discussion and Peer Review: Regular discussions and peer feedback sessions enhance critical thinking and allow students to reflect on diverse viewpoints and approaches within material and digital philology contexts.
|
|
Información adicional
|
- Esta Actividad se ofrece de forma gratuita, pero la asistencia al 80% de las sesiones es obligatoria si se desea que compute como actividad trasversal en el Documento de Actividades.
- Dado el número limitado de plazas, se espera que aquellos estudiantes que se preinscriban y sean admitidos, asistan a la actividad formativa. Si no es posible la asistencia, se deberá anular la inscripción con la suficiente antelación. De no hacerlo así, se pondrá en conocimiento de los tutores, directores y Comisión Académica correspondientes, y se perderá la prioridad para inscribirse en las siguientes actividades transversales de doctorado.
- La EDUAH garantiza la realización de un 5% de sus actividades transversales ofertadas en un curso académico a aquellos estudiantes que acrediten documentalmente un grado de discapacidad igual o superior al 33 %. El estudiantado en esta situación podrá acceder a una de las actividades ofertadas por la EDUAH atendiendo a esta circunstancia y podrán solicitar la admisión al resto de las actividades formativas transversales en igualdad de condiciones del resto de los estudiantes de doctorado.
|
|
|